Stappenplan voor het schrijven van een perfecte SEO tekst

Stappenplan voor het schrijven van een perfecte SEO tekst

Het creëren van content is een goede manier op te vindbaarheid van je website te vergroten en je expertise te tonen aan de bezoekers. Een goede SEO tekst is een tekst die jouw bezoeker aanspreekt met unieke en waardevolle informatie die daarnaast ook geoptimaliseerd is voor Google. Hoe je zo’n SEO tekst schrijft leggen we je uit. Om te helpen bij een het schrijven van een goede SEO tekst hebben we een stappenplan voor je opgesteld.

Waar zoekt jouw doelgroep naar?

Voordat je met al het enthousiasme begint te schrijven van een tekst is het van belang om erachter te komen voor wie jij de tekst gaat schrijven. Waar zoekt jouw doelgroep naar? Wat spreekt hen aan? En met welke intentie doen zij een zoekopdracht. Dit zijn vragen die je allereerst moet stellen. Ga ook na in welke fase de bezoeker zit. Zo kan een bezoeker alleen op zoek zijn naar informatie en nog geen koopintentie hebben.

Zorg ervoor dat de landingspagina zo is ingericht dat deze aansluit bij de vraag van bezoeker om te voorkomen dat een bezoeker jouw website snel verlaat. Wanneer je dit voor jezelf helder hebt, koppel je dit aan het doel van de tekst. Wat wil je met de tekst bereiken? Denk daarbij aan doelen als het verkopen van een product, een offerte aanvraag, of een het informeren van de bezoeker.

Extra tip! Verplaats je in de doelgroep. Schrijf dus in een bepaalde stijl waarvan jij denkt dat die het meeste past bij de doelgroep en dus de meeste bezoekers aanspreekt. Dit wordt ook wel de ’tone of voice’ genoemd.

Onderzoek naar relevante zoekwoorden

Om bezoekers te genereren wil je natuurlijk dat jouw tekst gevonden wordt in de resultaten van Google. Dan is het goed om te weten waar mensen precies naar zoeken. Om die reden voer je een zoekwoordenonderzoek uit. Met een zoekwoordenonderzoek krijg je inzicht in hoeveel mensen per maand op een zoekwoord zoeken, wat de concurrentie is en welke combinaties je hiervoor kunt gebruiken.

Bij het doen van een zoekwoordenonderzoek adviseren wij om de focus te leggen op long-tail keywords in plaats van generieke zoekwoorden. Long-tail keywords zijn namelijk wat specifieker, waardoor de kans groter is dat jouw SEO tekst past bij de zoekintentie van de bezoeker. Daarnaast het moeilijker om op generieke zoekwoorden te scoren dan long-tail keywords omdat er veel volume op zit dat gepaard gaat met een hoge concurrentie. Kies dus voor het laaghangend fruit met long-tail keywords.

Een SEO tool kan je helpen bij het doen van een zoekwoordenonderzoek. Een van de meestbekende zijn SEMrush, Ahrefs en MOZ. Ook in Google zelf kun je al veel inspiratie opdoen. In het voorbeeld hieronder doen we onderzoek naar het woord rijbewijs. De meest belangrijke indicators zijn het volume (hoeveel mensen per maand zoeken) en KD (concurrentie).

SEO tekst schrijven

 

SEO teksten schrijven

Nu je een helder doel hebt, weet voor wie je de tekst gaat schrijven en welke zoekwoorden je kunt gebruiken, ga je aan de slag gaan met het schrijven van de SEO tekst. Heb je nog twijfels of je de tekst zelf wilt gaan schrijven? Dan kunnen wij je met onze SEO in Nijmegen helpen met het schrijven van een vindbare tekst.

Vind je het toch leuk om je eigen SEO tekst te schrijven? Lees dan verder..

Om een steengoede tekst neer te zetten is het van belang om je te focussen op de zoekintentie van de bezoeker. Schrijf een tekst die pakkend is een lezers aanspreekt om op de pagina te blijven. Gebruik hiervoor de juiste ’tone of voice’. Wij adviseren om een tekst te schrijven van minimaal 350 woorden gezien dit zoekmachine vriendelijker is. Je kunt namelijk vaker het zoekwoord verwerken in tekst, waardoor Google kan zien welke zoekwoorden belangrijk zijn en je daarop kun scoren.

Zorg voor een prettig leesbare tekst die niet te ingewikkeld is. Dat begint met een pakkende titel en een duidelijke introductie. Om structuur aan te brengen in de tekst maak je gebruik van tussenkopjes en zorg je ervoor dat je genoeg witregels hebt tussen de tekst om te voorkomen dat een bezoeker direct tegen een lange lap tekst aankijkt. Verder kun je tussen de tekst gebruik maken van bulletpoints, citaten of afbeeldingen waardoor het voor de lezer makkelijker te begrijpen is.

SEO tekst schrijven

 

Teksten optimaliseren

Nu je een pakkende tekst hebt geschreven is het zaak om aan de slag te gaan met de optimalisatie. Om een goed geoptimaliseerde tekst te krijgen lopen we door een aantal stappen.

Titel

We beginnen met de titel. Om de vindbaarheid van je tekst te vergroten plaats je het zoekwoord in de titel. Het voordeel hiervan is dat Google én je bezoeker begrijpt waar de tekst overgaat.

SEO tekst schrijven

Meta-description

De meta-description an sich heeft niet heel veel invloed op de vindbaarheid. Wel is indirect van belang om hier goed naar te kijken. Ook hier zorg je ervoor dat het zoekwoord terugkomt in tekst. Daarnaast kun je met de meta-description opvallen in Google door een pakkend stukje tekst van maximaal 156 leestekens te schrijven. Houd er rekening mee dat de meta-description niet te kort is en ook ongeveer 156 leestekens lang is.

SEO tekst schrijven

URL

We zijn nu aangekomen bij de URL. Verwerk het zoekwoord in de URL zodat de zoekmachine begrijpt waar de tekst over gaat. Het is hierbij van belang dat de URL zoekmachinevriendelijk en ‘clean’ blijft. Dus geen onnodige leestekens en het liefst het zoekwoord zo ver mogelijk vooraan.

SEO tekst schrijven

 

Inleiding

Maak slim gebruik van het eerste gedeelte van je tekst door hier het zoekwoord in te verwerken. Google vindt het belangrijk dat het zoekwoord terug komt in de eerste alinea van de tekst. Niet gek aangezien een bezoeker in het eerste gedeelte van de tekst moet kunnen begrijpen waar het over gaat.

Tussenkopjes

Met tussenkopjes zorg je niet alleen voor structuur, maar ook voor een zoekmachine vriendelijke tekst. Verwerk het zoekwoord een aantal keer in de tussenkopjes. Hiervoor kun je gebruik maken van H2 t/m H6. Let op: gebruik maar één H1 met het zoekwoord erin verwerkt. Daarnaast weten we inmiddels wel hoe teksten op het internet worden gelezen. Bezoekers scannen regelmatig pagina’s en tussenkopjes kunnen daarbij helpen.

Afbeeldingen

Maak je gebruik van afbeeldingen? Verkwerk dan een alternatieve tekst in de afbeelding met het zoekwoord erin. Deze is weer terug te zien in de code die Google leest.

Links

Met interne links breng je structuur aan in je website. Door een goede structuur aan te brengen in je website kan Google jouw pagina’s beter crawlen. Zorg ervoor dat het zoekwoord van de pagina waarnaar je wilt linken terugkomt in de anker tekst van de link. Dan begrijpr Google waar de verwijzing over gaat.

Word vindbaar met je SEO teksten

Om ervoor te zorgen de zoekmachine begrijpt waar de tekst over gaat is het van belang dat het belangrijkste zoekwoord vaker op verschillende plekken in de tekst terug komt. Een tool die je kan helpen bij het schrijven van een goede SEO tekst is Yoast. Deze tool geef door middel van bullet points aan hoe jouw tekst is geoptimaliseerd. Mocht je hulp nodig hebben bij het schrijven van goede SEO teksten? Dan kun je ons online marketing bureau in Nijmegen inschakelen.

Deel deze Coo Digital blog op social media

Meld je aan voor meer nieuws

Ontvang handige online marketing tips

Gerelateerde artikelen en onderwerpen

In 8 stappen je zoek_campagnes optimaliseren
Blog

In 8 stappen je zoek­campagnes optimaliseren

Google Ads is een krachtig instrument waarmee je je online aanwezigheid kunt vergroten en je doelgroep kunt bereiken. Maar hoe zorg je ervoor dat je

Thijme van Brakel

Thijme van Brakel

Online marketeer

Jouw merk laten groeien?

Stuur ons een berichtje en blijf op de hoogte

online marketing bureau nijmegen