Wie beter gevonden wil worden in de zoekmachines gaat aan de slag met een linkbuilding strategie. Linkbuilding is het plaatsen van backlinks die verwijzen naar een pagina van een website. Door het plaatsen van links zal de zoekmachine van Google deze website hoger waarderen in de zoekresultaten. Maar hoe kom je aan de deze backlinks? Veel ondernemers vinden het maar vaag en een hoop werk. Een hoop werk is het zeker. Daarom kiezen veel ondernemers ervoor om dit door een linkbuilding specialist te doen. In dit artikel geven we je 10 linkbuilding tips om je meer inzicht te geven in het verwerven van backlinks.
Maar eerst.. hoe werkt linkbuilding?
Linkbuilding is enorm belangrijk voor je SEO. Voordat we beginnen met de linkbuilding tips leggen we je eerst graag uit wat linkbuilding precies inhoudt. Het woord zegt het al: het bouwen van links. Deze links bouw je door een link naar jouw website op andere websites te plaatsen. Deze backlinks verwijzen naar een bepaalde pagina op jouw website. Hoe meer backlinks je verkrijgt, des te sneller dit opvalt bij Google. Maar pas hiermee op. Wanneer je in korte tijd enorm veel backlinks vergaart die niet relevant zijn aan jouw website, kan Google je hiervoor straffen. Het is dus belangrijk dat je aan de eisen voldoet van Google en een gezond linkprofiel opbouwt. Een gezond linkprofiel heeft links die unieke waarde geven en inhoudelijk relevant zijn. Het bouwen van een gezond linkprofiel vraagt kennis en tijd. Daarom kiezen bedrijven ervoor om linkbuilding uitbesteden. Een linkbuilding specialist kan je helpen bij de juiste linkbuilding strategie.
1. Follow links
Er is een verschil tussen no-follow en follow links. Met no-follow links geef je aan dat Google searchbot de link niet mag volgen. Aan deze link wordt dan ook geen autoriteit toegekend. Bij follow geef je Google toestemming de link te volgen en zal deze dan ook beoordelen. Een follow link heeft dus wel invloed op jouw positie in Google. Richt je dus altijd op follow links bij het verwerven van backlinks.
2. Kwalitatieve backlinks
Google kijkt niet alleen naar de hoeveelheid backlinks, maar ook de kwaliteit ervan. Maar wat is een kwalitatieve backlink. Links geven waarde door in de vorm van link juice. Dit is het lekken van links van de ene pagina naar de andere. Zorg ervoor dat de links gevolgd worden door Google. Daarnaast is het belangrijk dat achter deze backlinks waardevolle content te vinden is die relevant is. Wanneer de website die naar jou linkt niet relevant is zal Google hier weinig waardering aan geven.
3. Ankertekst
Met een ankertekst geef je aan wat het onderwerp van de link is. De ankertekst voeg je toe aan om de link nog relevanter te maken. Denk er dus goed over na welke tekst je geeft aan een bepaalde link. Hoe relevanter de link, des te hoger de kwaliteit van de link. Stel je beheerd de website van een advocatenbureau en je hebt een pagina met rechtsgebieden. Dan wil dat andere websites linken met de tekst ‘rechtsgebieden’. Op die manier zorg je ervoor dat je relevante links genereerd en bijdragen aan de vindbaarheid van je website.
4. Domein autoriteit
Ook domein autoriteit speelt een rol bij linkbuilding. Hoe hoger de domein autoriteit van de website die een link naar jouw website plaatst, des meer waarde Google hieraan geeft. Om inzicht te krijgen in de domein autoriteit zijn er handige tools. Het leuke hiervan is dat je kunt zien welke backlinks jouw concurrenten hebben. Dit zijn de tools om je backlinks in kaart te brengen:
- SEMrush
- Moz
- Ubersuggest
- Google Search Console
5. Startpagina’s
Een manier om meer backlinks te vergaren is het aanmelden van deze backlinks op startpagina’s. Dit zijn websites die enorm veel verschillende pagina’s hebben met links over een bepaalde categorie. Deze linkbuilding strategie is inmiddels minder krachtig dan voorheen. Wees ook hier voorzichtig met het aanmelden van links. Wanneer je in een korte tijd veel links aanmeldt zal dit worden opgemerkt door Google en zal dit negatieve effecten kunnen opleveren voor je vindbaarheid. Het is daarom aan te raden om elke week een paar links aan te melden in plaats van tientallen per week.
6. Analyseer concurrenten
Met de juiste tools kun je veel informatie vinden over je concurrenten. Naast diverse gegevens over je concurrenten is het mogelijk om de backlinks van je concurrentie in kaart te brengen. Belangrijk is dat je hun strategie niet klakkeloos overneemt maar kijkt welke backlinks mogelijk relevant kunnen zijn voor jou. Een linkbuilding specialist kan je hierbij helpen.
7. Gastbloggen
Veel populaire websites bieden de mogelijkheid om te gastbloggen. Hierbij schrijf je bijvoorbeeld een blog over een bepaald onderwerp op een externe website. Vervolgens plaatst de websites de blog met een backlink naar jouw website. Daarnaast kan gastbloggen nuttig zijn voor je naamsbekendheid. Naast het genereren van backlinks kan gastbloggen waardevol zijn voor de bekendheid van je bedrijf. Wanneer je een interessante blog schrijft die mensen graag lezen, kom je onder de aandacht bij een nieuwe groep mensen.
8. Benader websites met partnerpagina’s
Eén van de handige linkbuilding tips is het benaderen van bedrijven met partnerpagina’s. Er zijn veel bedrijven die websites hebben met een pagina waarop zij backlinks hebben staan van andere relevante bedrijven binnen hun vakgebied. Om op zoek te gaan naar meer relevante backlinks kun je deze bedrijven benaderen en hen vragen om een backlink te plaatsen. In ruil daarvoor plaats je een link op je website naar de website van het desbetreffende bedrijf. Dit wordt ook wel linkruil genoemd. Google is slim genoeg om te zien dat het om een linkruil gaat. Daarom is het altijd waardevoller wanneer je een unieke backlink krijgt zonder dat je daarvoor terug linkt.
9. Maak een infographic
Het maken van infographics is één van de linkbuilding tips die vandaag de dag steeds van waarde zijn voor je linkbuilding strategie. Door originele inforgraphics te maken waarmee je de doelgroep informeert kun je verspreiding creëren. Publiceer daarnaast de infographic op je website en deel deze via social media voor meer bereik.
10. Social media
Via social media is het mogelijk om links naar jouw website te plaatsen. Door bedrijfspagina’s aan te maken op verschillende social media platformen kun je verschillende links plaatsen. Wees dan ook actief met het verspreiden van relevante informatie. Zorg ervoor dat je volger krijgt en waardevolle informatie met hen deelt via een link naar je website.
Hulp nodig bij linkbuilding?
Naast deze linkbuilding tips geven we je als linkbuilding specialist graag een steuntje in de rug bij jouw linkbuilding strategie. Wij als online marketing bureau uit Nijmegen zijn dé linkbuilding specialist die jouw website naar een hoger niveau tilt. Wil jij hoger scoren in Google? Stuur ons een berichtje of neem direct contact op via 024 – 23 40 204