SEO staat voor velen bekend als zoekmachine optimalisatie. Hierbij draait het om het optimaliseren van jouw website door middel van techniek, content en autoriteit. Daarnaast wordt er bij SEO onderscheid gemaakt tussen on-page en off-page optimalisatie. In dit artikel vertellen we wat de verschillen zijn en hoe je met hoog kunt scoren in Google met on-page SEO.
Wat is on-page SEO?
Bij on-page optimalisatie draait het erom dat de pagina’s op de website en website relevant worden voor Google en uiteraard bezoekers. Dit is mogelijk door te optimaliseren op relevante zoekwoorden waarop je als organisatie op gevonden wilt worden. Maar het gaat meer dan alleen over zoekwoorden. Het is van belang dat verschillende aspecten op je website worden geoptimaliseerd om zo hoog mogelijk te scoren in Google. Denk daarbij aan:
- Titel
- Meta description
- Headings
- URL structuur
- Keyword optimalisatie
- ALT tekst verwerken in afbeeldingen
- Laadtijd van pagina
- Content
- Interne links
Titel
De titel, ook wel bekend als title tag is de H1 van je pagina. Dit is dan ook de enige H1 die je gebruikt op de pagina. Bij dit element is het van belang dat het onderwerp van jouw pagina terugkomt in de titel. Zo weet de bezoeker waar de pagina over gaat. Om beter gevonden te worden op het zoekwoord is het adviseren wij dit in de titel te verwerken. Zorg er altijd voor dat de titel niet te kort is, maar ook nog steeds volledig zichtbaar is in de zoekresultaten van Google.
Meta-description
De meta-description heeft niet direct op invloed op de vindbaarheid van je pagina. Wel is het van belang dat je in de meta-description kort en bondig beschrijft waar de pagina over gaat om de bezoeker aan te spreken. Hiermee vergroot je de kans dat een bezoeker zal klikken op jouw pagina binnen de zoekresultaten. Wanneer meer mensen op jouw pagina klikken zal dit indirect een positieve invloed hebben op de vindbaarheid binnen Google.
Headings
Met het gebruik van tussenkopjes breng je structuur aan in de tekst. Dit zorgt ervoor dat de tekst beter leesbaar wordt voor een bezoeker. Denk hierbij aan het toevoegen van een H2, H3 of zelfs H4. Wij raden aan om tenminste één H2 toe te verwerken in de tekst. Daarbij adviseren wij ook om het zoekwoord in de H2 te verwerken om de vindbaarheid van pagina te vergroten. Om spam te voorkomen en de tekst goed leesbaar te houden raden wij dit wel te beperken.
URL-structuur
Vergeet ook niet goed te kijken naar de URL van je pagina. De URL heeft namelijk ook invloed op de vindbaarheid van je pagina. Factoren die daarin meespelen zijn:
- Lengte van URL: zorg ervoor dat de URL niet te lang is
- Leestekens: beperk het aantal leestekens in de URL
- Zoekwoord: verwerk het belangrijkste zoekwoord in de URL
Hier een voorbeeld waarbij we het belangrijkste zoekwoord in een schone URL hebben verwerkt.
Content en keyword optimalisatie
Naast het van belang unieke en waardevolle voor de lezer adviseren wij om met keyword optimalisatie aan de slag te gaan. Keyword optimalisatie begint bij het doen van een zoekwoordenonderzoek. Zo weet je of het interessant is om op een bepaald keyword te scoren in Google. Vervolgens zorg je ervoor dat het keyword een aantal keer in de tekst verwerkt wordt. Een handige tool die je hierbij kan helpen is Yoast. Door middel van bullet points geeft de tool aan hoe goed jouw tekst in geoptimaliseerd.
ALT tekst verwerken in afbeeldingen
Maak je gebruik van afbeeldingen op je pagina? Goed om te horen! Afbeeldingen zorgen namelijk voor rijkere content dan alleen tekst. Wat hier van belang is bij on-page optimalisatie, is dat je ervoor zorgt dat je het zoekwoord zowel in de bestandsnaam als alternatieve tekst van de afbeelding verwerkt. Zo kan Google beter begrijpen waar de afbeeldingen over gaat.
Interne links
Wil je dat jouw pagina goed gevonden wordt? Dan kun je door middel van interne links structuur aan je website geven. Google kan jouw website op die manier beter crawlen en dus jouw website beter begrijpen. Om die reden raden wij altijd aan om interne links te verwerken in je tekst. Wanneer je linkt naar een bepaalde pagina is het van belang dat de ankertekst van de link overeen komt met het zoekwoord van de pagina waarnaar je wilt linken. Dit versterkt jouw pagina. Let er ook op dat oude pagina’s onderhoud met interne links indien je nieuwe content hebt waarnaar je kunt linken.
Maar wat is off-page SEO dan?
Off-page optimalisatie gaat over de factoren buiten de website om. Deze externe factoren hebben geen directe invloed op bijvoorbeeld het uiterlijk of de functionaliteit van je website. Off-page optimalisatie is voornamelijk gericht op het creëren van waardevolle verwijzingen vanaf andere websites naar jouw website. Dit noemen we linkbuilding. Op die manier wordt jouw website een autoriteit op het gebied van jouw product of dienstverlening.
Hoog scoren in Google met on page SEO?
Meer verkeer naar je website met on-page SEO? Bij Coo Digital zijn we gespecialiseerd in het online vindbaar maken van bedrijven. Zo zorgen we ervoor dat we met onze kennis en exptertise kunnen bijdragen aan de groei van jouw onderneming. Je kunt bij ons SEO uitbesteden. Wij gaan dan voor jou aan de slag met een strategie op maat en zorgen ervoor dat jouw website op de lange termijn vindbaar blijft voor de doelgroep. Heb je vragen? Stuur ons een berichtje of neem direct contact op via 024 – 23 40 204.