Het werd in 2020 al aangekondigd. Na een jaar lang testen lanceert Google de beta van Google Search Insights. Deze nieuwe feature helpt website-eigenaren bij het analysen van content en het beter begrijpen van de resultaten hiervan.
Wat is Search Console Insights?
Kort gezegd maakt de nieuwe Search Console Insights tool het mogelijk om te analyseren hoe de doelgroep reageert op jouw content. Dit wordt onder andere mogelijk gemaakt door de combinatie tussen Google Search Console en Google Analytics. De data die hieruit wordt gegeneerd helpt bij het analyseren van de prestaties van de afgelopen (maximaal) 28 dagen. Dit met als doel om steeds betere content te serveren aan de doelgroep.
Search Console Insights helpt website-eigenaren bij het beantwoorden van de volgende vragen:
- Welke content presenteert het beste?
- Hoe presteert nieuwe content?
- Hoe vinden mensen de content?
- Wat zochten mensen voordat ze bij de content terecht kwamen?
- Welk artikel refereert naar jouw website en content?
Google Search Insights: voor wie?
Iedere website-eigenaar die gebruik maakt van Google Search Console en daar een property aan heeft gekoppeld kan gebruik maken van Google Search Insights. Via een uitnodiging kun je gebruik maken van de nieuwe Google Search Insights features voor de websites die zijn geverifieerd. Om meer inzichten te krijgen adviseren wij om een koppeling te maken met Google Analytics. Let op: voorlopig ondersteunt Search Console Insights alleen Google Analytics Universal Analytics property’s (waarbij het Google Analytics ID begint met ‘UA-’). De ondersteuning voor Google Analytics 4-property’s wordt momenteel nog aan gewerkt.