Conversie op je website verhogen: hoe doe je dat?

Conversie op je website verhogen: hoe doe je dat?

Er komen bezoekers op jouw website, maar ondernemen vervolgens geen actie. Hoe zorg je ervoor dat deze bezoekers wel actie gaan ondernemen? De inzet van conversie optimalisatie kan daarbij helpen. De conversie op je website verhogen is wat ervoor zorgt dat er uiteindelijk waarde wordt gehaald uit de website. In dit blog leggen we graag uit hoe je de conversie op je website kan verhogen. 

Wat is een conversie?

Een conversie is een actie die een bezoeker uitvoert op je website. Denk bijvoorbeeld aan het invullen van een contactformulier of het doen van een aanvraag. Oftewel, een commerciële actie die bijdraagt aan jouw bedrijf. Conversies worden over het algemeen uitgedrukt in een percentage. Dit conversiepercentage of conversieratio is te berekenen door het aantal conversies te delen door het aantal bezoekers en te vermenigvuldigen met 100. Stel, je hebt 100 bezoekers op je website waarvan 10 bezoekers een contactformulier hebben ingevuld, dan is het conversiepercentage 10%.

Waarom is conversie optimalisatie belangrijk?

Naast dat je vindbaar wilt zijn met je website wil je uiteraard ook waarde uit je website halen. Die waarde kan uitgedrukt worden in het genereren van omzet, klanten en informatie. Om die reden wil je de conversie op je website verhogen. Je kunt de conversie op je website verhogen door slim gebruik te maken van verschillende aspecten. Deze aspecten worden in dit blog verder uitgelicht.

Definieer de belangrijkste conversiepaden

Om een bezoekers te laten converteren is het noodzakelijk om de duidelijke conversiepaden te hebben. Conversiepaden geven inzicht in de stappen die een bezoeker moet doorlopen om een actie uit te voeren. Belangrijk is dat je dit proces continu verbeterd om de kans op conversie te vergroten. Het definieren van conversiepaden kan complex en tijdrovend zijn. Hulp nodig bij het definieren van de juiste conversiepaden? Ons online marketing bureau uit Nijmegen geeft uitgebreid advies bij het uitbreiden van jouw conversiepaden.

Stem je content af op zoekintentie van de bezoeker

Om de conversie op je website te verhogen is het enorm belangrijk om te weten voor wie je de content maakt. Hierbij stem je de content af op basis van de Buyer Journey. In deze Buyer Journey zitten een aantal fases waar een bezoeker zich in bevindt. Een bezoeker kan op zoek zijn naar bepaalde informatie voor zijn of haar probleem (awareness fase), maar ook al op zoek zijn naar de oplossing van het probleem (consideration). In de laatste kan een bezoeker al op zoek zijn naar een specifieke oplossing (decision fase). Hoe beter jouw content aansluit op de zoekintentie van bezoeker, des te groter de kans is dat deze bezoekers zal converteren. Uiteraard is het van belang om een zoekwoordenonderzoek uit te voeren om het zoekgedrag en de kans op vindbaarheid te onderzoeken.

Gebruik van call-to-actions

Maak het de bezoeker makkelijk om een actie uit te voeren op jouw website. Dit kun je doen door slim gebruik te maken van call-to-actions. Op die manier stuur je een bezoeker makkelijker naar een conversie. Call-to-actions zijn stukken tekst of knoppen die opvallen bij bezoekers. Denk daarbij aan de volgende voorbeelden:

  • “Download ons gratis e-book!”
  • “Bestel nu en ontvang 30% korting!”
  • “Schrijf je in voor onze nieuwsbrief”

Wat je misschien opvalt is dat deze call-to-actions beginnen met werkwoorden. Met werkwoorden vraag je de bezoeker om een actie uit te voeren, waardoor je de bezoeker triggert om deze actie daadwerkelijk uit te voeren.

Kijk daarnaast ook goed na welke actie je de bezoeker wilt laten ondernemen. Let erop dat:

  • Er altijd een call-to-action in beeld is op de pagina.
  • Call-to-action duidelijk en bondig zijn omschreven
  • De call-to-actions opvallend zijn (uitnodigende kleuren)
  • De call-to-actions verwijzen naar de juiste pagina of actie

Optimaliseer landingspagina’s

Denk bij het optimaliseren van een pagina goed na over de fase waarin een mogelijke bezoeker zit (Buyer Journey). Zorg er dan ook voor dat deze afgestemt is op die bezoeker. Een geoptimaliseerde pagina…

  • heeft een duidelijke propositie;
  • is afgestemd op de doelgroep;
  • heeft geen afleidende elementen (menu’s, overbodige afbeeldingen, navigatiebalken) en focus ligt op CTA;
  • laat duidelijk zien welk probleem je voor de bezoeker oplost met jouw aanbod
  • benoemde voordelen (bulletlist)

Gebruiksvriendelijke website

Zorg voor de website gebruiksvriendelijk is om  frustratie bij een bezoeker te voorkomen. Denk daarbij aan het verbeteren van de laadtijdens. Hoe langer de bezoeker moet wachten, des te groter de kans dat ze de website verlaten. De bezoeker heeft gemiddeld 3 seconden geduld. Zorgt er daarom voor dat je website een laadtijd van 1 á 2 seconden heeft. Om de snelheid van je website te maken kun je gebruik maken van PageSpeed Insights.

Steeds meer bezoekers maken gebruik van mobiele apparaten. Het is dus van belang dat jouw website goed werkt op mobiel. Een responvise website verhoogt de conversie.

Conversie verhogen op je website, start nu!

Nu je weet hoe je de conversie op je website kan verhogen kun je aan de slag gaan met de optimalisatie. Daarnaast is het goed om iemand anders bij dit proces te betrekken. Om het optimale resultaat te behalen adviseren wij om hulp in te schakelen van professionals. Wij helpen bij het ontwikkelen van een goed converterende website. Wil je nog een stapje verder gaan? Stuur ons een berichtje of neem direct contact op via 024 – 23 40 204.

Deel deze Coo Digital blog op social media

Meld je aan voor meer nieuws

Ontvang handige online marketing tips

Gerelateerde artikelen en onderwerpen

Thijme van Brakel

Thijme van Brakel

Online marketeer

Jouw merk laten groeien?

Stuur ons een berichtje en blijf op de hoogte

online marketing bureau nijmegen