Wanneer je een website hebt, is de keuze voor het hostingplatform en de URL-structuur van cruciaal belang voor de zoekmachine-optimalisatie (SEO) van je website. De keuze tussen het gebruiken van een subdomein of subdirectory is een belangrijke factor hierbij. In dit artikel bespreken we de voor- en nadelen van beide opties, zodat je beter kunt beslissen wat het beste is voor jouw website en je SEO.
Wat is het verschil tussen een subdomein en subdirectory?
Laten we beginnen met het subdomein. Een subdomein is een deel van je website dat je apart kunt beheren. Het is een voorvoegsel voor de domeinnaam van je website. Je kunt bijvoorbeeld blog.example.com maken als subdomein voor een blog op je website. Het subdomein heeft een aparte FTP-account en eventueel een eigen hostingpakket. Op deze manier kun je een specifieke pagina of sectie op je site maken met een aparte stijl en inhoud.
Een subdirectory is eenvoudigweg een map op je website. Bijvoorbeeld www.example.com/blog geeft toegang tot de blogmap op de website. Deze optie is eenvoudiger in het beheer omdat alles op één plaats wordt geplaatst en je geen extra hostingpakket nodig hebt. Je hoeft alleen maar een map aan te maken en de inhoud daar te plaatsen.
Het belangrijkste verschil is dat een subdomein een aparte URL heeft en onafhankelijk kan worden beheerd. Dit maakt het ideaal voor uitgebreide websites met veel secties en functionaliteit. Dit biedt de mogelijkheid om een compleet andere stijl en inhoud toe te voegen aan het subdomein. Het subdomein kan ook worden gebruikt voor het veiligstellen van services die niet direct gerelateerd zijn aan je website, zoals bijvoorbeeld het leveren van downloads of hosting van bestanden.
Een subdirectory is vooral geschikt voor websites met een gelaagde inhoudsstructuur. Dit is een slimmere optie als je niet van plan bent om aparte branding te gebruiken voor deze delen van de website. Het nadeel is wel dat de structuur van de site moeilijker kan worden om te beheren en delen van de site kunnen moeilijk te vinden zijn.
Voordeel van subdomeinen voor SEO
Een van de belangrijkste voordelen van het gebruik van subdomeinen is dat het je de mogelijkheid biedt om een nieuw en afzonderlijk domein te maken binnen je bestaande website. Dit betekent dat je de inhoud van de subdomeinpagina’s kunt optimaliseren voor specifieke zoekwoorden en deze kunt laten rangschikken in Google. Zo kan het bijvoorbeeld nuttig zijn om een blog op een subdomein te hebben in plaats van een subdirectory om specifieke zoekwoorden te richten.
Nadeel van subdomeinen voor SEO
Er kleven ook een aantal nadelen aan subdomeinen, waaronder het feit dat het een afzonderlijk domein is. Hoewel je subdomeinpagina’s kunnen profiteren van iets extra’s, zoals externe backlinks, worden deze links niet doorgegeven aan de hoofdpagina’s van het domein. Hierdoor kan de algemene domeinautoriteit afnemen wanneer zoekmachines beide als afzonderlijke domeinen beschouwen.
Voordeel van subdirectories voor SEO
Een van de belangrijkste voordelen van subdirectories is dat ze deel uitmaken van je belangrijkste domein en daarmee de hoofd-URL-structuur delen die je in de loop der tijd hebt geoptimaliseerd. Dit betekent dat alle backlinks en de autoriteit die je opbouwt voor je hoofdwebsite ook van toepassing is op de subdirectory-pagina’s. Hierdoor kun je profiteren van de zogenaamde domeinautoriteit, waardoor je subdirectorypagina’s sneller kunnen ranken. De focus ligt dus meer op één domein.
Nadeel van subdirectories voor SEO
Een nadeel van subdirectories is dat het het voor zoekmachines moeilijker kan zijn om specifieke inhoud van je website te begrijpen en te organiseren. Het kan een uitdaging zijn om specifieke zoekwoorden te richten via subdirectories, aangezien deze worden gedeeld tussen meerdere pagina’s van je website. Hierdoor kan het moeilijk zijn om de inhoud van je pagina te optimaliseren voor specifieke zoekwoorden en ze te laten ranken.
Wat is de beste optie voor SEO?
Er is geen duidelijk antwoord op welke URL-structuur het beste is voor SEO, omdat het afhankelijk is van de specifieke omstandigheden van je website. Als je bijvoorbeeld al een goed ontwikkelde website hebt, kan het in de meeste gevallen beter zijn om een subdirectory te gebruiken. Wanneer je een nieuw soort inhoud hebt die niet gerelateerd is aan de belangrijkste URL-structuur van je website, kun je beter een subdomein gebruiken om specifieke zoekwoorden te richten. Aangezien wij als online marketing bureau uit Nijmegen en omgeving alle inhoud op één plek willen behouden en onze autoriteit hierop willen blijven verbeteren, maken we gebruik van subdirectory’s.
Welke optie kies jij?
Het inzetten van een subdomein of subdirectory is is dus afhankelijk van je specifieke omstandigheden en doelen. Het kan bijvoorbeeld een goede optie zijn om een subdomein te gebruiken wanneer je nieuwe inhoud hebt die volledig afzonderlijk is van de belangrijkste URL-structuur van je website of als je je inhoud optimaal wilt richten op specifieke zoekwoorden. Aan de andere kant kan het beter zijn om te kiezen voor een subdirectory als je al een goed ontwikkelde en geoptimaliseerde website hebt en je deze wilt uitbreiden met nieuwe inhoud. Het belangrijkste is om in gedachten te houden dat SEO een kwestie is van het vinden van de beste oplossing voor jou en jouw bedrijf. Indien je advies wilt inwinnen over de URL-structuur van je website kunnen wij je daar als SEO bureau uit Nijmegen en omgeving mee helpen. Neem gerust contact op voor een kennismaking.