Iedere website beheerder dient Google Search Console te gebruiken om belangrijke data in te zien. Maar hoe werkt Google Search Console precies? Het mooie van deze tool is dat het gratis te gebruiken is. Heb jij jouw Google Search Console nog niet ingesteld? Of wil je meer weten over hoe je Google Search Console kunt gebruiken? Lees dan dit artikel om het maximale uit je Google Search Console te halen.
Wat is Google Search Console?
Google Search Console is een gratis tool van Google waarmee inzichten hebt in de prestaties van je website. Deze tool helpt je bij het verbeteren van de vindbaarheid van je website. Denk daarbij aan het oplossen van technische problemen, het helpen optimaliseren van pagina’s en het monitoren van de resultaten.
Hoe werkt Google Search Console?
Google Search Console kan met verschillende doeleinden worden gebruikt. Denk daarbij aan website eigenaren die meer uit hun website willen halen, of marketeers die de prestaties van de website in de gaten wilt houden en optimaliseren. Maar hoe werkt Google Search Console met de aanwezige functies? Om prestaties in te zien en verbeteringen door te voeren, kun je gebruik maken van de verschillende functies binnen de tool. In dit artikel nemen we je mee in de meestgebruikte functies.
Overzicht
Laten we beginnen met het overzicht. Deze functie geeft een inzicht van de belangrijkse statistieken binnen je Google Search Console property. Zo kun je in één overzicht je prestaties bekijken en mogelijke verbeteringen inzien.
Prestaties
Door naar prestaties te gaan kun je inzien hoe goed jouw website het doet in de zoekresultaten van Google. Bovenaan krijgt je een overzicht te zien van het aantal klikken en vertoningen, de hoogte van je CTR (doorklikratio) en je gemiddelde positie.
De website prestaties zijn op verschillende niveaus te analyseren. Binnen de prestaties van Google Search Console kun je namelijk per zoekwoord en pagina’s zien wat de prestaties zijn. Door te klikken om een bepaald zoekwoord of pagina komen deze gegevens in beeld. Dit is ontzettend waardevolle informatie. Je kunt namelijk op basis van deze gegevens zien hoe goed jij scoort op een bepaald zoekwoord. Scoort een zoekwoord of pagina niet zoals gehoopt? Dan is het interessant om te kijken hoe je deze prestaties kunt verbeteren.
URL-inspectie
De URL-inspectie biedt de mogelijkheid om een specifieke pagina te analyseren. Dit doe je door de URL in de voeren in de zoekbalk. Zo kun je zien of de pagina geïndexeerd is de Google. Daarnaast is het mogelijk om optimalisaties en problemen in te zien. Deze functie is enorm belangrijk aangezien je hier kunt zien of pagina’s goed geindexeerd zijn. Wanneer een pagina goed is geïndexeerd, kan Google deze crawlen en meenemen in de zoekresultaten. Wanneer je aanpassingen hebt gedaan is het handig om een indexering aan te vragen bij Google, zodat je zeker weet dat dit wordt meegenomen.
Dekking
Bij het kopje index is de dekking van je website te vinden. Dekking geeft inzicht de geïndexeerde pagina’s. Hierbij worden de pagina’s in een overzicht onderverdeeld in vier categorieën waaronder:
- Fout: niet-geïndexeerde pagina’s met informatie
- Geldig met waarschuwing: geïndexeerde pagina’s met mankementen
- Geldig: geïndexeerde pagina’s
- Uitgesloten: pagina’s die zijn uitgesloten om te indexeren door Google
Sitemaps
Het toevoegen van sitemaps is essentieel van voor de vindbaarheid van jouw website. Met de sitemaps functie kun je eenvoudig pagina’s indexeren door sitemaps in te dienen. Op die manier kan Google de structuur van jouw website beter begrijpen en meenemen in de zoekresultaten.
Het indienen van deze sitemap is op verschillende manieren mogelijk. Indien je gebruik maakt van WordPress kun je de tool Yoast gebruiken om je sitemap aan te vragen. Deze is te vinden bij /sitemap.xml.
Structured data
Door gebruik te maken van structured data kun je voorkeur krijgen ten opzichte van je concurrentie. Het indienen van structured data zorgt ervoor dat Google bepaalde informatie op jouw website beter kan begrijpen. Denk daarbij het indienen van een FAQ, logo en reviews. Dit is een stukje code waaraan Google kan zien om wat voor soort data het gaat. Kortom, een belangrijke functie om mee te nemen bij het vergroten van de vindbaarheid van je website.
Links
Met het rapport links kun je zien welke interne en externe links jouw website bevat. Ontzettend belangrijk aangezien links een belangrijke factor zijn voor de vindbaarheid van je website. In het overzicht externe links krijg je inzicht in de externe links die het meest naar een bepaalde pagina op jouw website verwijzen. Daarnaast kun je zien welke websites met de meeste links naar jouw website verwijzen. Deze informatie is belangrijk om mee te nemen bij jouw linkbuilding strategie om de autoriteit en het linkprofiel van je website te verbeteren. Interne links geeft een beeld van de pagina’s op je website die naar elkaar linken. Met deze informatie kun je jouw interne linkstructuur analyseren en verbeteren.
Aan de slag met Google Search Console
Zelf starten met Google Search Console? Wij adviseren om dit deze tool zo snel mogelijk te koppelen aan je website. Het instellen van Google Search Console draagt bij aan het vindbaarheid van je website. Ons online marketing bureau uit Nijmegen helpt graag bij het instellen van Google Search Console. Daarnaast geven we met onze kennis en ervaring advies hoe je slim gebruik kunt maken van deze gratis tool en de SEO van je website kunt verbeteren. Heb je meer vragen over het gebruik van Google Search Console? Stuur ons een berichtje of neem direct contact op via 024 – 23 40 204.