Je wilt meer bezoekers naar je website halen. SEA marketing is dé manier om zoveel mogelijk bezoekers in korte tijd op je website te krijgen. Door middel van het opzetten van campagnes in Google zal jouw website sneller zichtbaar zijn in de Google zoekresultaten. Tegenwoordig kunnen online marketeers steeds beter inspelen op de wensen en behoeften van de klant. Met SEA kun je op effectieve wijze campagnes opzetten die zorgen voor de juiste communicatie met de doelgroep.
Wat is SEA?
SEA marketing, ook wel Search Engine Advertising genoemd, is een vorm van online adverteren waarbij je betaald hoger in de Google ranglijsten komt te staan. Dit zijn vaak de zoekresultaten die bovenaan de Google staan. SEA is een goede manier om op korte termijn zoveel mogelijk bezoekersstroom naar de website te krijgen. Het verschil met SEO is dat je niet alleen organisch gevonden wordt. Je wordt namelijk ook gevonden op de advertentie waar jij een budget voor hebt vastgesteld. Om jouw positie te versterken in Google is de combinatie van SEO en SEA een zeer effectieve manier. Door het inzetten van een advertentie kun selectief targetten op de meest relevante waardevolle klantsegmenten.
SEA in Google
Wanneer jij in Google een zoekopdracht uitvoert zal je in de zoekresultaten eerst een aantal advertenties zien. Deze staan vaak bovenaan. Vaak zijn het 3 a 4 geadverteerde zoekresultaten die bovenaan staan, daaronder zijn de organische zoekresultaten te zien. De meeste mensen zijn bekend met het ‘advertentie’-icoon in de zoekresultaten, maar er zijn meer vormen van adverteren mogelijk in Google.
Google maakt gebruik van Cost Per Click (CPC). Dit betekent dat jij betaalt wanneer iemand op jouw advertentie klikt. Je betaalt dus alleen voor een klik en niet voor het tonen van een advertentie. Je kunt ervoor kiezen om een dagbudget in te stellen bij Google. Dit zorgt ervoor dat jij de controle hebt over de advertentiekosten. Ook kan je ervoor kiezen hoeveel je maximaal wilt betalen voor een klik. Naast adverteren in de zoekmachine zijn er andere vormen van SEA die je kunt gebruiken:
- Youtube: (ook van Google) advertenties inzetten tijdens video’s
- Google Shopping: een mogelijkheid om in de zoekresultaten producten aan te bieden
- Google Grants: gratis advertentiebudget voor non-profits en culturele instellingen
- Display advertising: plaatsen van banner of tekstlinks op websites
Verschil SEO en SEA
Zoals eerder beschreven is de combinatie van SEO en SEA marketing een effectieve manier om hoger in de Google zoekresultaten te komen. SEO staat voor Search Engine Optimization. Dit zijn de organische zoekresultaten in Google. SEO is ten opzichte van SEA iets voor de lange adem. Het kost meer tijd om resultaten te zien dan bij SEA. Bij SEA zijn de resultaten direct zichtbaar. De organische positie is afhankelijk van een aantal punten:
- Autoriteit
- Kwaliteit
- Content
- Structuur
Je kunt er dus voor kiezen om jouw website gratis te optimaliseren door middel van SEO of om te adverteren met SEA.
Succes in SEA
Wil je met SEA marketing bovenaan de Google zoekresultaten komen te staan? Met ons online marketing bureau uit Nijmegen geven we je graag de juiste handvatten. Met een SEA campagne kan je heel gericht adverteren op zoekwoorden om meer bezoekers naar je website te trekken. Om erachter er precies achter te komen wat de behoefte is van jouw doelgroep maak je gebruik van het STDC-model. STDC is ontwikkeld door Avinash Kaushik staat voor See, Think, Do, Care. Het model wordt gebruikt om de fasen van de customer journey te analyseren.
See
In de eerste fase is het belangrijk dat je een koopintentie creëert bij de potentiële klant. Je zorgt ervoor dat het merk en aanbod gecommuniceerd wordt met jouw publiek. Maar wat is jouw publiek? Hiervoor doe je onderzoek naar personen die naar informatie zoeken of geïnteresseerd zijn in een bepaald onderwerp. Het wil dan nog niet zeggen dat deze personen een koopintentie hebben. Gebruik hiervoor kanalen als social advertising, brandingcampagnes en display advertising.
Think
Nu de potentiële klanten bekend zijn met jouw aanbod, gaat hij of zij op onderzoek uit. Dit doet men door te vergelijken en zoeken naar informatie op internet. Zorg er in deze fase voor dat bezoekers op jouw website terechtkomen. Door het inzetten van Adwords of social advertising is de kans groter de de bezoeker bij jou terecht komt. Naast het inzetten van deze kanalen analyseer je het effect ervan. Wie klikt er op mijn advertenties? Wat is de doorklikratio? Hoe lang blijven bezoekers op mijn website?
Do
In deze fase richt je je op de conversie. Zorg ervoor dat je een overtuigende USP op je website hebt waarmee je bezoekers inspireert en uiteindelijk laat converteren. Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk optimaliseert. Handige metrics hiervoor zijn ROI en ROAS. Zo kom je erachter of jou advertentie rendabel genoeg is of dat nog moet bijsturen.
ROI (return on investment): (inkomsten/opbrengsten) / (opbrengsten/investering)
oftewel, inkomsten / investering
ROAS (return on ad spend): totale conversiewaarde – totale kosten / 100
Care
Naast het behalen van conversie is het belangrijk dat de klant tevreden blijft. De care fase is eraan besteedt om meer uit je klanten te halen door hen tevreden te houden. Het draait hier vooral om de loyalty en rententie. Om ervoor te zorgen dat een klant betrokken blijft, plan je vervolgacties in die hen stimuleren tot herhalingsaankoop. Kies bijvoorbeeld voor het sturen van een nieuwsbrief of vraag klanten om een review. Hoe meer positieve reviews, hoe meer bezoekers bereidt zijn om tot koop over te gaan.
Wil je meer weten over SEA?
Ga met ons in gesprek. Wij geven SEA advies en samen kijken we naar de beste SEA strategie voor jou; we hebben lekkere koffie!