Je bent goed vindbaar in Google en je SEO is een succes. Toch zie je het aantal bezoekers dat je krijgt niet converteren. Je wilt namelijk dat bezoekers acties uitvoeren op jouw website, zoals het doen van een aanvraag, inschrijving of het kopen van een product. Door middel van conversieoptimalisatie zorg je ervoor dat je rendement uit je bezoekers kan halen.
Wat is conversieoptimalisatie?
Conversieoptimalisatie (CRO), is het optimaliseren van het websitegedrag van bezoekers. Door gebruik te maken van verschillende technieken zorg je ervoor bezoekers acties ondernemen op jouw website. De acties die een bezoeker uitvoert zijn waardevol voor jouw bedrijf. Je probeert de maximale waarde uit bezoekers te halen.
Waarom conversieoptimalisatie?
Aan alleen bezoekers heb je niks. Naast dat mensen op je website komen wil je graag dat zij een lead of klant worden. Door bezoekers te laten converteren op jouw website kan je omzet genereren. Dit is daarom ook een onmisbaar thema binnen jouw strategie. Door het optimaliseren van de funnel leidt jij de bezoeker naar een actie.
Conversie optimalisatie is enorm populair, omdat je meer kan omzet genereren zonder daar extra acquisitiekosten voor te maken. Door op jouw website tests uit te voeren kom je steeds meer te weten over jouw bezoekers. Door hierop in te spelen door middel van verschillende technieken, kan jij de bezoeker begeleiden naar een actie. Deze acties zijn van waarde voor jouw bedrijf. Dit is dé manier om meer resultaat uit je bezoekersstroom te halen.
Conversieratio
Het belangrijkste metric van conversieoptimalisatie is de conversieratio. Hiermee kun je meten wat het succes is van je conversieoptimalisatie. Om dit te meten neem je het aantal behaalde conversies en die deel je door het aantal sessies op je pagina.
Conversieratio = aantal conversies / aantal sessies per pagina x 100
Voorbeeld: stel jij krijgt maandelijks 2000 bezoekers op je website, waarvan er 60 een order plaatsen. Dan is jouw conversieratio 3%. Door de conversie te optimaliseren kan de ratio worden verhoogd, wat leidt tot meer omzet. Dit is een reden waarom het toepassen van conversieoptimalisatie populair is.
Optimalisatie van de website
Je website is geen doel maar een middel. De website is een ideale manier om jouw bezoeker naar een order te begeleiden. De inrichting van je website is belangrijk voor de verhoging van je conversie. Conversiegerichte pagina’s maak je door bepaalde structuren aan te houden binnen je website. Tegenwoordig nemen bezoekers steeds korter de tijd om te beslissen of zij op jouw website blijven of verlaten. Daarom is de eerste indruk van je website belangrijk.
Aandacht
Er zijn meerdere mogelijkheden om jouw conversie te verhogen via de website. Ten eerste moet je de aandacht van de bezoeker weten vast te houden. Daarom is het zaak om zo min mogelijk afleiding op je website te hebben. Omdat een bezoeker vanwege keuzestress minder snel een actie uitvoert op jouw website, moet je ervoor zorgen dat jij het maken van een keuze eenvoudig maakt. Geef de bezoeker 2 knoppen in plaats van 5 knoppen, dan zal de bezoeker sneller een keuze maken. De kans dat er op de juiste knop wordt geklikt groter.
Gebruiksvriendelijk
Zorg voor een gebruiksvriendelijke website. Gebruik daarbij een conversion centered design waarbij de bezoeker centraal staat. Door een herkenbare website layout te gebruiken komt de bezoeker niet voor verrassingen te staan. Wanneer een bezoeker moet zoeken kan het een negatief effect hebben op het gedrag. Gebruik een webdesign waarbij een bezoeker makkelijk kan navigeren. Een mobile first design is een must. De toename van internet via mobiel is enorm toegenomen en zal steeds meer toenemen. Zorg ervoor dat je website mobile responsive is en dat de gebruiker makkelijk kan scrollen door jouw website.
Conversiepagina
Elke pagina moet een doel hebben. Voor het doel om een conversie te behalen, moet de pagina zo ingedeeld zijn dat bezoekers naar een concrete actie worden begeleid. Daarom is het belangrijk dat er een opvallende call to action aanwezig is op je pagina. Hier zal een bezoeker uiteindelijk op klikken voor een conversie. Om die conversie te krijgen, zorg je ervoor dat er zo min mogelijk afleiding aanwezig is op je website. Alles wat niet bijdraagt aan het proces van conversie of voor afleiding zorgt moet worden geëlimineerd.
Je wilt dat de bezoeker tot order overgaat. Zorg er daarom voor dat de bezoeker makkelijker de keuze kan maken en kiest voor het meest voor de hand liggende aanbod. De keuze van de bezoeker is dan ook vrij snel gemaakt. Daarnaast zie je de voordelen die benoemd zijn bij het kiezen van een bepaald aanbod. Ten opzichte van de andere mogelijke keuzes heeft de bezoeker het gevoel dat er meer wordt bespaard. De kans is groot dat het meest populaire aanbod het meeste conversie genereert.
Testen
Een belangrijk onderdeel van conversieoptimalisatie is het het testen. Hiervoor is het gebruik van A/B test aan te raden waarbij je twee varianten van je pagina test die beiden van elkaar verschillen. Door dit te testen kom je erachter welke pagina heeft meest effectief is en de meeste conversie heeft gegenereerd. Door middel van het meten van data is het mogelijk je website volledig te optimaliseren. Hiervoor een aantal handige data tools:
- Hotjar: analyseren waar gebruikers kijken, klikken en scrollen door middel van heatmaps.
- Google Analytics: dienst van Google om statistieken van een website te verzamelen en gedetailleerd weer te geven.
- Datatrics: bouw datagestuurde klantreizen en verhoog conversie en loyaliteit.
Een andere mogelijkheid is het toepassen van multivariate testing. Met deze manier van testen gebruik je verschillende variabelen en combinaties op je website. Ten opzichte van A/B-testing gebruik je met multivariate testing meer verschillende combinaties. Het doel hiervan is om te bepalen welke combinatie van variaties het beste presteert uit alle mogelijke combinaties.
Conversieoptimalisatie stappenplan
Om jouw bezoeker te overtuigen doorloop je een aantal stappen. Binnen deze stappen moet er een optimale gebruikerservaring worden gecreëerd. Gebruik een aantal elementen dat het gedrag van bezoekers kan beïnvloeden waardoor de kans op conversie vergroot wordt.
Verleiden
Het primaire doel van de eerste stap is het vasthouden van de aandacht. Zorg ervoor dat je bezoeker geïnteresseerd raakt in wat jij hen online serveert. Dit doe die door een het toepassen van een pakkende titel en afbeelding. Daarmee zorg je ervoor dat de bezoeker zich herkent in hetgeen waarop hij of zij zoekt. Door middel van elementen geef je duidelijk aan waar jij voor staat er welke waarde jij levert. Dit zorgt ervoor dat jouw unique selling point helder is bij de bezoeker.
Beïnvloeden
Bij de volgende stap gaat het om het beïnvloeden van je bezoeker. Het primaire doel is om een gebruiker zoveel mogelijk in aanraking laten komen met de positieve aspecten van jouw aanbod. Zorg ervoor dat je geloofwaardigheid en vertrouwen opbouwt. Daarnaast kan je een aantal psychologische elementen toepassen. Gebruik daarbij de 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini:
- Sociale bewijskracht
- Autoriteit
- Schaarste
- Consistentie en Commitment
- Sympathie
- Wederkerigheid
- Eenheid
Voordelen
In deze fase zorg je ervoor dat de voordelen van jouw aanbod duidelijk zijn. Hierin geef je aan wat het welk voordeel een bezoeker heeft bij de aanschaf van een product of dienst. Uit onderzoek is gebleken dat mensen angstiger zijn om te verliezen dan de winst te pakken. Speel hierop in. Voorbeeld: ”met onze tips voorkom dat je winst gaat dalen op je website”. Omdat het verlies zwaarder weegt dan de winst is de bezoekers sneller geneigd om de keuze te maken voor het vermijden van verlies.
Actie
In de laatste fase wil je dat de bezoeker daadwerkelijk actie onderneemt om een bijvoorbeeld een aankoop te doen. Een belangrijk element dat je hiervoor gebruikt is een call-to-action. Om dit proces succesvol te laten verlopen zorg je ervoor dat de bezoeker direct actie kan ondernemen om het product aan te schaffen. Zoals eerder benoemd kan je hierbij gebruik maken van schaarste. Geef bijvoorbeeld aan dat er tijdelijk korting is of dat er een beperkte voorraad is. De bezoeker zal vanwege schaarste sneller tot een order overgaan.
Conversieoptimalisatie uitbesteden?
Om meer resultaat uit je website te halen kan een conversie specialist samen met jou de beste strategie uitdenken. Op basis van doelen wordt er een resultaatgerichte strategie geformuleerd. Vervolgens ga ja aan de slag met conversieoptimalisatie en richt jij jouw website zo in dat bezoekers gaan converteren. Daarbij ligt de focus op het conversieratio. Wanneer je een conversieratio van 2% naar 4% weet je realiseren zorgt dit voor een verdubbeling van je omzet. Daarnaast is het meten en testen belangrijk om tot de juiste conversiepagina’s te komen. Wanneer je de juiste data hebt en steeds aanpassingen doet kan je jouw website volledig conversie optimaliseren. Ons online marketing bureau uit nijmegen helpt je daarbij.