Linkbuilding wordt als waardevol gezien door Google. Het hebben van een autoritaire website heeft invloed op jouw positie in de zoekresultaten. Voor een zoekmachine optimalisatie strategie is linkbuilding onmisbaar. Je krijgt namelijk meer bezoekers naar website wanneer je betrouwbare en waardevolle links genereert. In deze blog leggen wij jou uit wat linkbuilding inhoudt en wat dit kan betekenen voor de groei van je website.
Wat is linkbuilding?
Linkbuilding is het verkrijgen (bouwen) van links van externe webpagina’s naar jouw website. Binnen de SEO strategie is het belangrijk dat je relevante links kan vergaren naar jouw website. Dit heeft namelijk invloed op jouw positie in Google. Linkbuilding valt onder off-page optimalisatie. Dit zijn alle factoren buiten je website om die bijdragen aan de positie in Google. Door het genereren van de zogenoemde (back)links vanaf externe webpagina’s naar je website, krijg je autoriteit. Autoriteit is een belangrijke factor die Google meeneemt bij de indexering van je webpagina’s. Hoe meer autoriteit, hoe hoger Google jouw website waardeerd in de zoekresultaten. Bij Coo Digital doen we vooral SEO in Nijmegen, maar we kijken ook verder. We vertellen je graag waarom linkbuilding zo belangrijke factor is binnen je SEO.
Wat is het belang van linkbuilding?
Het doel van linkbuilding is om te stijgen met je website in de zoekresultaten door het vekrijgen van links. Het verkrijgen van deze links is vaak een tijdrovende klus. Om die reden raden wij linkbuilding uitbesteden aan. De opkomst van Google Penguin update heeft heel wat teweeg gebracht. Naast andere factoren kijkt Google naar de populariteit en autoriteit van een website. Dit wordt bepaald door het aantal links dat naar een webpagina verwijst. Om een positiestijging te krijgen in Google zul je aan linkbuilding moeten doen. Je bent namelijk niet de enige in de zoekresultaten. Het behalen van een hogere positie in Google wordt ook wel PageRank genoemd. Hoe belangrijker of relevanter de link, hoe zwaarder deze meetelt in de PageRank. Daarin wordt onderscheidt gemaakt tussen kwalitatieve en kwantitatieve linkbuilding.
Kwalitatieve linkbuilding
Tegenwoordig kijkt Google niet alleen naar het aantal backlinks, maar ook naar de kwaliteit van je backlinks. Kwalitatieve linkbuilding wordt steeds belangrijker voor de PageRank. Een link naar Wikipedia (hoge authoriteit) kan een positief effect hebben op je positie in de zoekresultaten. Google waardeert de autoriteit van je website op basis van drie belangrijke aandachtspunten:
- Relevantie
- Autoriteit
- Uniciteit
Om hoger te ranken in Google is relevantie van backlinks zeer belangrijk. Relevantie houdt in dat de inhoud van het domein en de pagina goed moet aansluiten bij het onderwerp van je website. Zorg er dus voor dat je website relevant is voor de backlink. Daarmee wordt bedoeld dat een boekenwinkel meer heeft aan een link van een boeken uitgeverij dan een link van een een schildersbedrijf.
Waarom is de autoriteit van de website zo belangrijk voor je linkbuildingstrategie? Autoriteit wordt gezien als reputatie van je website. Een aantal aandachtpunten waarnaar je moet kijken zijn: reviews, aanbevelingen van experts, refenties en nieuwsartikelen. Ook de geloofwaardigheid van je informatie is daarin belangrijk. Hoe meer links van verschillende website met een relevant onderwerp, des te meer betrouwbaarheid je website krijgt.
Een kopie is altijd zwakker dan het orgineel. Uniciteit is een factor die meegomen wordt en invloed heeft op de kwaliteit van je website. De links dienen van verschillende websites te komen. Probeer daarom zoveel mogelijk unieke IP-adressen als links te hebben. Met meer variatie in je links kun je een goed linkprofiel opbouwen.
Naast de bovengenoemde factoren kijkt Google naar meer verschillende factoren:
- Relevante anchortekst
- User engagement
- Locatie van backlink op verwijzende pagina
- Hoeveelheid andere links op verwijzende pagina
(No-)follow link
Belangrijk voor je PageRank is dat er een samenhang is tussen de pagina’s op je website. Maak een spinnenweb van pagina’s door ze aan elkaar te verbinden en zorg voor verwijzingen binnen je website door middel van links.
Links geven waarde door in de vorm van link juice. Dit is het lekken van links van de ene pagina naar de andere. Zorg ervoor dat de links gevolgd worden door Google. Hierin wordt onderscheid gemaakt tussen follow en no-follow. Bij follow mag Google op de link klikken en deze indexeren. No-follow geeft aan dat Google de link niet mag volgen en de achterliggende pagina dus ook niet mag indexeren.
Linkbuilding tips
Aan de slag met linkbuilding? Dan kun je wel wet wat tips gebruiken. Wij geven je een aantal tips hoe je een sterk linkprofiel kunt opbouwen. Met een goed linkprofiel kun je hoger scoren in de zoekresultaten en meer traffic naar je website krijgen.
1. Een gezond linkprofiel
Het is belangrijk dat je linkprofiel zo natuurlijk mogelijk is. Het gaat niet alleen om de kwantiteit, maar ook de kwaliteit van links.
Het beïnvloeden van links is daarom ook niet aan te raden. Google kan je hier namelijk een penalty voor geven, waardoor jouw positie verslechterd. Google beoordeeld of jou linkprofiel geloofwaardig is en of je de links op natuurlijk wijze hebt verkregen.Om jouw linkprofiel te structureren kun je je richten op 3 pijlers:
- Autoritaire linkpartners: websites die door zoekmachines als betrouwbaar en informatief worden beschouwd
- Contextueel relevant: links van websites die overeenkomen met hetzelde onderwerp
- Sociale signalen: het actief zijn en genoemd worden op sociale media
2. Creëer content
Het hebben van content is enorm belangrijk voor je linkbuildingstrategie. Andere websites kunnen dan immers namelijk verwijzen naar jouw website waar bijvoorbeeld een blog op staat. Door het plaatsen van waardevolle content op een website, gaan mensen links naar je website vermelden. Wanneer je content hebt kun je dit delen op sociale media met een link naar je website. Zo kun je steeds meer verschillende links genereren. Ga ook gastbloggen op externe websites. Dit is de ideale manier om je expertise te delen in ruil voor een link.
3. Maak een concurrentieanalyse
Neem concurrenten onder de loep die die goed ranken in de zoekresultaten. Kijk goed waar hun links vandaan komen en kijk naar het type content. Onderzoek daarbij ook hoe jij gelijksoorte of zelfs waardevollere links kan krijgen. Een handige tool hiervoor is de MOZ Toolbar. Met deze toolbar kun je in één oogopslag zien hoe geoptimaliseerd en populair de website van je concurrent is.
4. Zorg voor linkpartners
Je kunt partners vragen voor een link naar je website. Dit is een laagdrempellige manier om aan links te komen. Ook kun je ervoor kiezen om links te ruilen en uit te wisselen met je partners.
5. Aanmelden bij online bedrijvengidsen
Een ideale manier om meer links te generen, is door je in te schrijven bij bedrijvengidsen. Google telt deze links ook mee en dat zorgt ervoor dat de autoriteit van je website kunt verbeteren. Hieronder een aantal bedrijven waarbij je je kunt aanmelden:
Linkbuilding hulp nodig?
Linkbuilding uitbesteden? Wij als digital marketing bureau uit Nijmegen je graag bij het verkrijgen van meer links om zo een betere autoriteit te krijgen en hoger komt in Google. Samen zetten we een linkbuildingstrategie op voor een hogere positie in Google. Neem gerust contact met ons op voor vragen.