YouTube is naast Google de meestgebruikte zoekmachine op dit moment. Een enorm bereik dus. Wanneer je een video plaatst op YouTube wil je uiteraard dat deze goed gevonden wordt. Wij helpen je graag een stapje verder met onze YouTube SEO tips om een betere vindbaarheid te krijgen met jouw video’s.
YouTube zoekwoordenonderzoek
De optimalisatie van jouw YouTube video begint bij een grondig zoekwoordenonderzoek. Hierbij is het van belang om relevante zoekwoorden te vinden met een degelijk zoekvolume op zit. Op die manier zorg je ervoor dat jouw video gevonden kan worden op basis van zoekwoorden. Er zijn verschillende SEO tools beschikbaar die je helpen bij het doen van een zoekwoordenonderzoek. Denk daarbij aan tools als SEMrush en Google Keyword Planner. Zo kun je inzien wat de het volume is van een zoekwoord en hoeveel concurrentie er op zit.
Het doen van een zoekwoordenonderzoek kan aardig wat tijd in beslag nemen. Daarnaast is het van belang dat dit op de juiste manier wordt gedaan. Als online marketing bureau uit Nijmegen helpen we je daar graag bij.
Een andere handige manier om achter relevante zoekwoorden te komen is de zoekfunctie van YouTube zelf. Dit doe je als volgt:
Je typt in de zoekfunctie van YouTube het woord waar jouw video over gaat. Vervolgens krijg je een aantal suggesties van andere zoektermen te zien waar gebruikers op zoeken. Dit noemen we de auto-complete functie van YouTube. Door verschillende combinaties te proberen in de zoekfunctie kom je erachter welke woorden relevant zijn voor jouw YouTube video.
Naast de YouTube suggestie box kun je slim gebruik maken van Google Trends. Met deze handige tool kun je populaire zoekwoorden vinden en met elkaar vergelijken. Door de optie ‘zoeken op YouTube’ te gebruiken kun je jouw zoekwoordenonderzoek specifiek richten op YouTube zoekopdrachten.
Voeg videobeschrijving
Een ontzettend handige maar ook belangrijke manier op de vindbaarheid van je video te vergroten is het toevoegen van een beschrijving aan je video. Hierbij is het van belang om de belangrijkste zoekwoorden van je video mee te nemen in de beschrijving. Zorg er wel voor dat de beschrijving niet teveel geoptimaliseerd is op zoekwoorden en nog wel uniek en waardevol is voor gebruikers. Een goede videobeschrijving heeft minimaal 250 woorden. Daarnaast is het van belang dat de belangrijkste zoekwoorden terugkomen in de eerste 25 woorden van videobeschrijving.
Maak gebruik van tags
Tags zijn woorden die worden gekoppeld aan jouw video en helpen bij het bepalen van de relevantie voor bepaalde zoekopdrachten. Het is dus belangrijk om relevante tags toe te voegen aan je video. Denk hierbij bijvoorbeeld aan onderwerpen, trefwoorden en categorieën die relevant zijn voor jouw video.
Een handige tip is om te kijken welke tags worden gebruikt door populaire video’s in dezelfde categorie als jouw video. Dit kan helpen om inspiratie op te doen en ervoor te zorgen dat je de juiste tags gebruikt voor jouw video.
Het is ook belangrijk om niet te veel tags toe te voegen, maar eerder een aantal specifieke en relevante tags. Op deze manier blijft de focus van je video duidelijk en wordt het bepaald wat voor soort publiek je aantrekt.
Gebruik thumbnail
Wanneer je op YouTube een video wilt bekijken zie je vooraf altijd een afbeelding bij de video staan. Dit noemen we een thumbnail. De thumbnail is een belangrijk aspect om ervoor te zorgen dat een gebruiker op jouw video klikt. Door de thumbnail aantrekkelijk te maken voor de bezoeker verhoog je dus de kans op een klik. Deze thumbnail is eenvoudig aan te zelf aan te passen. Wel raden wij aan om ervoor te kiezen om zelf een afbeelding toe te voegen inplaats van het genereren van een afbeelding uit de video die Youtube voor je genereerd.
Interactie met kijkers
Tenslotte is het ook belangrijk om interactie te hebben met je kijkers. Dit kan door middel van het beantwoorden van reacties of vragen, maar ook door bijvoorbeeld polls of challenges in je video’s te verwerken. Het geeft de kijkers een gevoel van betrokkenheid en zorgt ervoor dat ze eerder geneigd zijn om terug te komen naar jouw kanaal voor nieuwe content.
Daarnaast kunnen positieve reacties en interacties ook zorgen voor meer engagement en bereik van je video’s, omdat deze door YouTube als waardevol worden gezien. Het is dus zeker de moeite waard om tijd te investeren in het opbouwen van een goede interactie met je kijkers.
Voeg een transcript toe
Google heeft nog best veel moeite met het begrijpen van videocontent. Om die reden is het verstandig om textuele content toe te voegen aan je video zodat Google en gebruikers die slecht horen beter kunnen begrijpen waar het overgaat. Door een transcript toe te voegen kun je slim gebruik maken van keywords. Wanneer je deze in je video verwerkt kan deze gevonden worden om een bepaald zoekwoord. Het toevoegen van een transctipt zorgt er daarnaast voor dat het toegankelijker wordt voor gebruikers die een andere taal spreken dan dat je in de video hoort.
Plaats zoekwoord in de titel
De titel van een video valt meestal snel op bij gebruikers en geeft vaak de doorslag of iemand op de video zal klikken. Hoe beter de titel de video insluit bij de zoekintentie van de gebruiker, des te groter de kans dat iemand op een video zal klikken. Daarnaast is het toevoegen van zoekwoorden in de titel beter voor de vindbaarheid en kun je daarmee een betere positie krijgen te opzichte van anderen.
Beschrijving van je YouTube kanaal
Een andere goede manier om YouTube SEO toe te passen is door een beschrijving aan je YouTube kanaal toe te voegen. Hierbij kun je informatie geven over het kanaal en aanvullen met zoekwoorden waardoor Google en gebruikers beter kunnen begrijpen waar jouw YouTube kanaal over gaat.
Aan de slag met vindbare videos
We hopen je met deze tips een beter beeld te hebben gegeven hoe je slim gebruik kan maken van YouTube SEO. Om hoog in de zoekresultaten van YouTube te komen is het van belang dat het voldoet aan de bovenstaande criteria. Door aandacht te besteden aan deze zaken en alles goed met elkaar te combineren zullen gebruikers jouw video’s sneller vinden en verhoog je de kans dat ze op jouw video zullen klikken. Wil je nou meer weten wat YouTube SEO voor jou kan betekenen? Stuur ons een berichtje of neem direct contact op via 024 – 23 40 204.