Fitts’s Law

Fitts’s Law is een principe uit de gebruikerservaring (UX) dat stelt dat de tijd die nodig is om een doel op een scherm te bereiken afhankelijk is van de afstand tot het doel en de grootte van het doel. Hoe groter en dichterbij een knop of link, hoe sneller een gebruiker erop kan klikken. Voor marketing en webdesign betekent dit dat strategisch geplaatste en goed zichtbare call-to-actions de gebruikerservaring verbeteren, conversies verhogen en de effectiviteit van een website optimaliseren.

Een veelvoorkomend voorbeeld is een webshop die de “Koop nu”-knop groot en centraal plaatst, dicht bij relevante productinformatie. Hierdoor kunnen bezoekers sneller en makkelijker actie ondernemen, terwijl kleine, slecht zichtbare knoppen of links verder weg minder vaak worden aangeklikt. Ook navigatie-elementen, menu’s en formulieren profiteren van de toepassing van Fitts’s Law, omdat ze intuïtiever en efficiënter te gebruiken zijn.

De kracht van Fitts’s Law ligt in snelheid en toegankelijkheid. Door interactieve elementen groter, duidelijker en dichter bij relevante content te maken, verbeter je de gebruikerservaring, stimuleer je conversies en maak je de website effectiever. Correct toegepast draagt dit principe zowel bij aan marketingdoelen als aan de algehele usability en tevredenheid van bezoekers.

Alle marketingtermen

SEO

AVG

MVO